Det är vår och Helena äter med alla sina sinnen - igen

Ledsen, det här inlägget kommer inte innehålla ett endaste recept, bara inspiration. Jag själv känner mig iallafall väldigt inspirerad. Och glad, inte minst.

Ni vet, det är vår nu. Till och med jag börjar förstå det. Jag köpte en pappers-DN idag (det kommer ta några veckor innan jag bara säger DN) och varje gång jag tittar på väderleksprognosen så tänker jag att det måste varit fel i tryckeriet eller att tidningen solblekts för väderkartan kan ju inte vara gul och grön. Väderkartan är ju blå, ljusblå och grå, det vet alla.


När jag skidade ner till Storulvån efter jobbet i måndags kväll såg jag en hel flock med renar, ett vårtecken så gott som något! Man ser dem inte så bra på bilden inser jag nu men de var väldigt många och det var väldigt vackert.

Jag njöt lite asfalt och uppförsbackar i Åre och det växer lika många tussilagos där nu som det är folk där under högsäsong. Nej, förresten, det måste vara fler. Och jag gillar verkligen Åre nu när hajpen börjar dö och stället nästan känns lite töntigt. Jag hade tänkt utnyttja ett erbjudande vi har på STF Edsåsdalen men ändrade mina planer och fann istället hittade Åre Bed & Breakfast. Klart prisvärt boende med trevliga ägare och vacker utsikt över Åresjön!

Det var inte precis något rajtan tajtan där heller - bara jag och en gäst till. Och frukostbufféer i all ära men imorse behövde jag inte ens bre mina egna smörgåsar! Jag älskar ju frukost mer än någon annan måltid på jorden och detta lättade upp deklarationen och andra tråkiga saker man får lov att ta tag i på lediga dagar.

Jag har haft som ambition att äta mig igenom Åre under de tre säsonger jag varit i krokarna. Byn har onekligen en hel del att bjuda på för de flesta smaker och prisklasser! Mina favoriter är:

* Råbiffen på Werséns. Parentes: Se till att få den charmigt dryga snubben med rockabilly-frisyr som servitör. Han kan allt och är grymt duktig (och rätt snygg också, ska väl tilläggas)
* Pizzan på Liten Krog. Man dör. Dessertläggen kan framstå som lätt överarbetade men ser ut som om någon haft roligt i köket med stjärnfrukt, coulis och liknande.
* Fjällpuben. Man går in där och man är såld. Man vill smaka allt och stanna hela kvällen. Melker Andersson har inte helt oväntat lyckats igen.


Som kock i slutet på en intensiv säsong är det inte helt lätt att komma på något man har lust att äta när man är ledig. Det kan faktiskt vara skönt att fasta en hel dag och - missförstå mig rätt - man har mer lust att dricka saker.

Iallafall. Jag beställde in en chèvre med havtorn och en pubsallad. Låter inte så märkvärdigt MEN DET VAR DET. Varför har jag aldrig ens tänkt havtorn och chèvre i samma tanke? Vinaigretten över salladen ville man också dricka glasvis, vilket inte är särskilt vanligt förekommande för vinaigretter. Sherry- och rödvinsvinäger fifty-fifty tydligen.

Ja, det var det godaste jag ätit i år tror jag. Drack ett glas fantastisk Sauvignon Blanc från Loire, Domaine Pre Baron. Måste finnas på Systemet, annars avlider jag.

I somras satt jag och dåvarande kollegan Elin på grannfjällstationen och åt abborre till middag. Elin brukar i vanliga fall ha ganska mycket att bidra med i en konversation men denna kväll var hon helt frånvarande. "Ja ursäkta, men jag äter med alla mina sinnen", sa Elin. Det var precis så det var igår. All koncentration går till smaksinnet. Jag ville inte ens beställa in dessert för jag tänkte, som en känd livscoach nära dig brukar säga, att det här, det blir fan omöjligt att toppa.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0