Vad vore livet utan västerbottensost

Ok man får passa sig för att inte bli för kocktypisk. Säga saker som att råbiff är ens favoriträtt, att man drömmer om Barolo och en perfekt risotto om nätterna, att man bara dricker pretentiös öl från mikrobryggerier ingen hört talas om eller att man anser att västerbottensost visserligen känns lite 2005 men ändå funkar till allt.

Problemet är att jag tycker, tänker och säger alla de där sakerna. Så låt oss nu helt koncentrera oss på osten från Burträsk. Umebo och restauranghögskolestudent som jag är till och från har jag givetvis varit där, ystat min egen ost och tagit del av myten kring den. Har ni av någon anledning vägarna förbi Burträsk rekommenderar jag ett besök!

Det hade varit roligt att ha fört lite statistik på hur många mittbitar vi hyvlat, rivit och skurit ner under säsongen. Vi brukar inte göra det särskilt svårt för oss därefter. Jag har egentligen bara en regel när det kommer till västerbottensost, eller ja, ost i allmänhet: Snåla aldrig. Med den menar jag inte bara i mängd utan även ekonomiskt sett. Det blir bättre om man lägger några kronor extra på sin ost där i ostdisken. Så, nu har jag sagt det.

Den absolut enklaste potatisgratängen

Riven kokt potatis
Riven västerbottensost
Grädde
Salt
Peppar

Gör såhär: Lägg ett tjockt lager potatis i en smord ugnssäker form. Salta och peppra. Lägg rikligt med ost ovanpå. Häll över grädde till en lagom konsistens. Gratinera i 200 grader tills gratängen fått färg.

Västerbottenpaj
En klassiker som man antingen kan äta för sig självt, eller ha som grund i både för- och varmrätter.

2,5 dl vetemjöl
150 g smör
1-2 msk kallt vatten

3 ägg
2 dl grädde (eller mjölk men helst grädde!)
2,5 dl riven västerbottensost
salt och peppar

Gör  såhär: Arbeta ihop smör, vetemjöl och vatten till en smidig deg. Låt den vila i kyl i en halvtimme.
Kavla ut den till en tunn kaka och lägg den i en form med löstagbar kant. Kläm gärna fast ett bakplåtspapper i botten så går det lätt att lossa och flytta pajen senare. Var noga med att trycka fast degen mot kanterna. Förgrädda skalet 8 minuter i 175 grader. Vispa under tiden ihop ägg, grädde och ost. Salta och peppra. Häll fyllningen i skalet och grädda ytterligare ca 20 minuter tills pajen nästan stannat och fått fin färg.

Henrik lägger smörfräst karljohansvamp och trattkantareller på västerbottenpajen. Har man inte det kan man naturligtvis lika gärna ta kantareller eller champinjoner.

Blåhammarens silltallrik

Jag har jobbat en del julbord men jag älskar märkligt nog fortfarande sill. Det här är en av mina solklara favoriter.

Grovt rågbröd
Hela sillfiléer, t ex Brantevikssill
Västerbottensost
Crème Fraîche (34%)
Kapris
Ev lite finhackad rödlök

Gör såhär: Skär brödet i skivor. Lägg på generöst av alla övriga ingredienser och njut.

Quesadillas på norrländska
Till sist, en bubblare som kanske verkar lite pillig att göra men är väl värd besväret.

Tunnbröd
Morot
Palsternacka
Gul lök
Västerbottensost
Smör

Gör såhär: Finhacka lök och finriv rotfrukterna. Fräs alltsammans i smör en stund. Riv osten. Skär tunnbrödet i lagom stora bitar för pannan. Smält lite smör i medelvärme, lägg i ett bröd, bred på lite av rotfruktsblandningen, riven ost och toppa med ett tunnbröd. Vänd efter någon minut och grädda till osten smält och brödet fått fin färg. Skär quesadillan i önskad storlek och servera med en klick crème fraîche eller yoghurt, finhackat äpple och ev lite prosciutto.

Till sist, du har väl inte missat receptet på vår västerbottensostcrème! 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0