När det är så gott att man blir förbannad

Ledig dag och världen ser ut såhär utanför dörren. Med andra ord, helt perfekt upplägg för den där efterlängtade, välförtjänta inomhusledigheten. Ja, det ÄR så, det är faktiskt helt fantastiskt att inte ha något samvete som säger att Man Borde Ta Sig Ut I Finvädret Nu När Man Är Ledig. Då man istället kan gotta ner sig i böcker, filmer, internetsurfande, eventuellt lite tvättande och så den där fantasimängden kaffe på det.

Gårdagskvällen toppades med att jag läste Per Morbergs kokbok "Morberg - scenen, livet och konsten att laga mat" från pärm till pärm. Jag har tänkt göra det hur länge som helst men nu blev det äntligen av. Jag vet att den inte alls är ny, jag vet att Per Morberg-hajpen inte heller är i närheten av ny men jag vill bara understryka. Per Morberg är fan fenomenal.

Och varför är han det? Tja. Han rör ju, så att säga, rejält om i grytan i alla bemärkelser. Hans matlagning lämnar ingen oberörd utan delar snarare upp världen i två läger. Det finns de som som tycker han är ett machoäckel med svettigt hår och som kvider när han skrapar eggen längs med skärbrädet. Sedan finns det sådana som jag som älskar när han lagar mat till sin dotters 15-årskalas, lurar i henne att han tagit hem en påkörd älg på släp vilket istället visar sig vara en splitterny rosa moppe. Eller när han uppgivet tittar in i ugnen och konstaterar att hans äppelpaj ser ut som något en femåring kunde ha gjort i sandlådan på dagis. Eller..

Ja. Jag skulle kunna räkna upp många fler exempel eftersom jag tillhör den skaran människor som under lång tid tackat nej till/sett till att inte ha några (sociala) aktiviteter torsdagar kl 21. "Vad blir det för mat?" har varit en högtidsstund på veckan, som en liten tjuvstart på helgen.

Det optimala, tänker jag, vore om "Vad blir det för mat?-säsongerna" kom ut som DVD-box. Eller har de redan gjort det, någon som vet? Jag övervägde även ett månadsabonnemang på TV4 Anytime så sent som igår, googlade sedan en potentiell box men utan framgång. Däremot hittade jag en Per Morberg-docka?!? Jag fattade aldrig om det var en inbyggd pepparkvarn i den eller något men jag tror faktiskt inte det. Om det var så att jag ägde Take That-"barbie"dockorna också så skulle jag nog ha slagit till. 94 kronor plus frakt kostade Per. Gary, Jason, Howard, Mark, Robbie och så Per Morberg på kryddhyllan. Tänk er vilken installation.

Nu kan det tyckas att jag glömmer den där detaljen om vad Per Morberg faktiskt gör. Det gör jag inte. Han lagar mat och han skådespelar när han lagar mat. Han är garanterat inte riktigt lika flippad/full/självupptagen som han verkar. Han lagar klassiska rätter på högklassiga råvaror, utan att det någonsin blir tråkigt. Jag känner i vanliga fall aldrig något sug efter plankstek och béarnaise men när Morberg lagar det så vill jag äta dubbla portioner. Jag räknar one-liner efter one-liner och min tv-kväll blir komplett när fingrar doppas i vitvinssåsen och kocken säger

"Ni vet, ibland när man lagat något - så är det så gott att man blir FÖRBANNAD."

Passion. Åh vilket jobbigt pretentiöst kletigt ord men det är ju vad det handlar om. Varje dag jag jobbar försöker jag att laga iallafall någonting som är så gott att jag iallafall blir lite förbannad. Lyckas jag med det är jag mer än nöjd. Lyckas jag dessutom får till den där Perfekta dryckeskombinationen och står där vid diskhon och undrar varför i h*lv*te måste jag spotta ut det här för nu, då tycker jag att mitt jobb är fantastiskt.

Ge oss ett exempel då ge oss ett exempel.

Kanel- och lingonparfait med kolasås

4 personer

3/4 dl florsocker
2 ägg
1 tsk vaniljsocker
1 tsk kanel
2 dl vispgrädde
lingon

Lika delar (volym) farinsocker och vispgrädde
En skvätt citronsaft

Ev mer lingon

Vispa ägg, socker och kanel pösigt. Vispa grädden och vänd ner den i äggblandningen. Smaka av. Blanda i lingon efter tycke och smak. Häll upp i portionsglas, enklare vinglas fungerar bra. Ställ i frysen minst 3 timmar.

Koka upp farinsocker och grädde och smaksätt med citron.

Ta ut parfaiterna 20 minuter innan servering. Garnera med mer lingon och häll på den varma kolasåsen. Servera med ett glas lättkyld tokajer. Succé.

Till sist. Jag tror att ni tror mig men här är beviset. Jag tittar på det ibland när någon småsak känns lite motig.




 


Kommentarer
Postat av: LasseMaja

Min sambo gjorde i kväll Din Kanel- och lingonparfait med kolasås. När hon handlade vad som behövdes så tog hon fel på lingon och kom hem med frysta röda vinbär !Den blev ändå himmelsk god !

Tack Helena

2010-03-13 @ 22:46:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0